Parodontitis

Wat is parodontitis en hoe komt u ervan af? Parodontitis is een vergevorderde ontsteking van het tandvlees en het omliggende weefsel. Het is een serieuze aandoening die kan leiden tot verlies van tanden en kiezen als u niet wordt behandeld. In Nederland lijdt ongeveer 40% van de volwassenen aan parodontitis. Herkent u de symptomen en klachten van parodontitis? Neem dan contact met ons op en plan een controleafspraak in. Ons team staat voor u klaar!

• Ervaren professionals
  • Persoonlijke aanpak
  • Online uw afspraken beheren

Hoe ontstaat parodontitis?

De oorzaak van parodontitis is een ophoping van bacteriën tussen de tanden en het tandvlees. Dit kan leiden tot tandplak en tandsteen, dat op zijn beurt weer ontstekingen veroorzaakt aan het omliggende weefsel. Een lichte tandvleesontsteking noemen we gingivitis. Zodra deze ontsteking zich uitbreidt van de tandvleesrand naar het kaakbot, spreken we van parodontitis.

Als u parodontitis niet tijdig behandelt, kunnen uw tanden en kiezen uitvallen. Bij 70% van de volwassenen wordt tandverlies veroorzaakt door parodontitis. Het is dus ontzettend belangrijk om uw tanden tweemaal per dag te poetsen en gebruik te maken van stokers of ragers. Hierdoor houdt u uw tanden goed schoon.

Risicogroepen voor het ontwikkelen van parodontitis

Sommige mensen zijn gevoeliger voor het ontwikkelen van parodontitis dan andere mensen. Enkele factoren die het risico kunnen vergroten zijn:

• Bepaald medicijngebruik
  • Erfelijkheid
  • Roken
  • Slechte mondhygiëne
  • Systemische ziekten
  • Zwangerschap

Parodontitis symptomen en gevolgen

Het kan lastig zijn om de symptomen van parodontitis in een vroeg stadium te ontdekken, omdat de ontsteking zich ook tussen de tanden en kiezen kan bevinden. Vaak wordt dit pas ontdekt tijdens een periodieke controle of in een vergevorderd stadium als u niet regelmatig naar de tandarts gaat.

Beginnende parodontitis is te herkennen aan rood, gezwollen en bloedend tandvlees. Maar ook een slechte adem. Vergevorderde parodontitis kan uiteindelijk leiden tot het verlies van uw tanden en kiezen. In sommige gevallen kan de ontsteking zich verspreiden door de bloedbaan en complicaties veroorzaken in andere delen van het lichaam. Om dit te voorkomen is het belangrijk dat u de symptomen leert kennen en contact met ons opneemt als u vermoedt dat u een tandvleesontsteking heeft.

Parodontitis voorkomen: hoe doet u dat?

Gezond tandvlees bloed nooit. Dat van u wel? Dan is dit een eerste signaal om uw gebitsgezondheid goed in de gaten te houden. Een goede mondhygiëne, periodieke controles en niet roken helpt om parodontitis te voorkomen.

Onze preventieassistenten voorzien u van handige tips en persoonlijk advies. Bij Tandartspraktijk Laan op Zuid besteden we namelijk veel aandacht aan preventieve mondzorg omdat we hier gebitsproblemen mee kunnen voorkomen.

Parodontitis behandeling

Als er onverhoopt toch parodontitis ontstaat, kunnen we de aandoening voor u behandelen. In onze tandartspraktijk gebruiken we verschillende methoden om parodontitis te behandelen. We maken eerst het gebit goed schoon en vrij van tandsteen of tandplak.

Het kan natuurlijk zo zijn dat de ontsteking erg diep zit of de ruimte tussen de tanden en het tandvlees (pockets) moeilijk bereikbaar zijn. In dat geval is een flapoperatie soms de enige oplossing om de schade te herstellen. Een flapoperatie is mogelijk bij ons in de praktijk in Rotterdam, maar beoordelen we per geval. Het kan zijn dat we u doorsturen naar een parodontoloog.

Parodontitis behandeling kosten

De kosten voor een parodontitis behandeling zijn afhankelijk van de ernst en het type behandeling dat u nodig heeft. De kosten van een flapoperatie liggen bijvoorbeeld hoger dan de kosten van een gebitsreiniging. Op onze tarievenpagina vindt u onze huidige tarieven voor een parodontitis behandeling. Heeft u hier vragen over of wilt u meer weten over eventuele vergoedingen vanuit uw verzekering? Neem dan contact met ons op of met uw zorgverzekeraar.

Maak een afspraak bij Tandartspraktijk Laan op Zuid

Herkent u de symptomen van een beginnende tandvleesontsteking? Of wilt u gewoon uw mondgezondheid controleren of verbeteren? Neem contact op met Tandartspraktijk Laan op Zuid in Rotterdam via 010 – 820 97 84 en per e-mail via info@tandartslaanopzuid.nl. We verwelkomen nieuwe patiënten en helpen jong en oud bij het behouden van een gezond gebit.

Ons team staat voor u klaar en helpen u om ergere klachten te voorkomen. Maak vandaag nog een afspraak via de roze button of neem contact met ons op. Heeft u andere klachten? Bekijk dan onze pagina met de meestvoorkomende tandheelkundige aandoeningen.

Tandartspraktijk Laan op Zuid

Laan op Zuid 2
3071 AA Rotterdam

pauze: 12:00-12:30

Veelgestelde vragen over parodontitis

Is parodontitis besmettelijk?

Parodontitis zelf is niet besmettelijk, maar de bacteriën die tot de ontsteking leiden kunnen wel worden overgedragen. Dit kan door bijvoorbeeld het delen van bestek of tandenborstels. Als u of iemand in uw omgeving parodontitis heeft, is het belangrijk om hier extra op te letten.

Kan parodontitis vanzelf genezen?

Nee, helaas geneest parodontitis niet vanzelf. Maar met de juiste behandeling en preventieve maatregelen kunnen we de ontsteking beheersen en erger voorkomen. Herkent u de symptomen van parodontitis of een beginnende ontsteking? Neem dan direct contact met ons op voor het maken van een controleafspraak.

Is de parodontitis behandeling pijnlijk?

Het kan gevoelig zijn als we de pockets in uw gebit reinigen. Ervaart u hier veel last van, dan kunnen we u een plaatselijke verdoving geven. Heeft u een flapoperatie nodig, dan geven we u sowieso een verdoving waardoor u de behandeling pijnloos ondergaat.

Ik denk dat ik parodontitis heb, wat moet ik doen?

Wacht niet langer en neem contact met ons op. We staan voor u klaar om uw situatie te beoordelen en een behandelplan op te stellen.

Contact opnemen met Tandartspraktijk Laan op Zuid in Rotterdam

Heeft u een andere vraag of wilt u meer weten over dit onderwerp? Vul ons online contactformulier in, we nemen binnen twee werkdagen contact met u op.